Volgens de prékiezink wordt Stijntjes (40) prins carnaval

Een primeur in de carnavalswereld dit jaar. Voor het eerst kan het volk haar stem niet meer uitbrengen over wie er prins carnaval wordt. Gelukkig bestaat sinds 2009 de Prékiezink, georganiseerd door AKV De Zwisjelmoizen. Steevast houdt de carnavalsgroep een week voor de officiële prinsverkiezing een 'voorspellende' verkiezing. Nog nooit zaten ze ernaast.

Timothy Persoons, Vincent Van Caekenberghe en Stijn Van der Heyden: dat zijn de drie kandidaten die zaterdag zullen strijden om de titel van 70ste Aalsterse Prins Carnaval. Afgelopen zaterdag konden ze al eens oefenen in café De Kat. In tegenstelling tot de echte prinsenverkiezing, konden carnavalisten afgelopen zaterdag wel stemmen op hun favoriet. “De prinsj van het volk is Stijntjes geworden, maar het was wel heel nipt met Vincent”, zegt Pieter De Mil. “Er waren maar vier stemmen meer voor Stijntjes. Het belooft dus spannend te worden zaterdag.”

“We organiseren de Prékiezink al sinds 2009, en elk jaar is onze winnaar ook de echte prinsj geworden”, vertelt Pieter De Mil. “Timothy en Vincent hopen natuurlijk dat we voor het eerst een foute voorspelling maken. En dat zou kunnen, want het is moeilijk om in te schatten wat er zaterdag gaat gebeuren nu het publiek geen stem meer krijgt. We zullen zien of dat een invloed heeft.”